4. Wat moet de werkgever aanleveren?
Werkgevers met meer dan honderd werknemers moeten uiterlijk 30 juni de rapportage voor zakelijke mobiliteit en woon-werkmobiliteit over het voorgaand kalenderjaar indienen. Dus: op 30 juni 2025 moet de rapportage over 2024 worden ingeleverd.
Jaarlijks wordt door de werkgever een rapportage verstrekt met de volgende gegevens over het aan die datum voorafgaande kalenderjaar:
- Het aantal werknemers.
- Al genomen maatregelen.
- De resultaten van de berekening van de CO2-uitstoot, en de gegevens die de grondslag vormen voor die berekening. Je vult steeds het totaal aantal gereisde kilometers van al je werknemers samen per kalenderjaar in. Het gaat om ritten met een start en/of eindpunt in Nederland. Vliegreizen vallen niet onder de rapportageverplichting. Het gaat om, voor zover van toepassing:
Vervoermiddel/brandstof |
Zakelijk – lease en/of eigen wagenpark |
Zakelijk – mobiliteits-
diensten |
Zakelijk – declaraties |
Woon-werk-
mobiliteit |
Auto, benzine |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Auto, diesel |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Auto’s die behoren tot de (plug-in) hybrides |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Auto, 100% elektrisch |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Auto, andere brandstoffen |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Motorfiets, benzine |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Motorfiets, elektrisch |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Bromfiets/scooter, benzine |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Bromfiets/scooter, elektrisch (incl. speed-pedelec) |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
(e-)Fiets of lopen |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Km/jaar |
Openbaar vervoer |
N.v.t. |
Km/jaar |
Totaalbedrag in euro’s |
Km/jaar |
5. Hoe verzamel je de gegevens?
Voor de jaarlijkse rapportage wordt een centraal, digitaal rapportagesysteem beschikbaar gesteld. Dit systeem wordt beheerd door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Het is niet verplicht om dit rapportagesysteem te gebruiken. De werkgever mag ook rapporteren in een zelfgekozen vorm, zolang het maar voldoet aan de omschreven eisen. Vaak zal het nodig zijn om de eigen administratie te bewerken, gegevens op te vragen bij externe partijen of een jaarlijkse enquête naar medewerkers te sturen. Bekijk het stappenplan van de RVO hier.
Rapporteren zonder gedoe? |
Maak je het jezelf gemakkelijk? Met ALD Move registreer je alle reisbewegingen eenvoudig. ALD Move berekent vervolgens zelf hoeveel CO2 daarbij wordt uitgestoten en exporteert deze data volgens de gestelde eisen. |
|
De jaarlijkse rapportage heeft drie doelen:
- Data verzamelen over het doelbereik van de regeling (monitoring)
- Collectieve data verzamelen om in 2025 te bepalen of het vaststellen van dwingende normen per bedrijf noodzakelijk is.
- De werkgever in de terugkoppeling te helpen met suggesties om de CO2-uitstoot terug te dringen.
6. Hoe verlopen toezicht en handhaving?
De omgevingsdiensten houden toezicht op de rapportages en naleving van de regels. Naar verwachting is het traject van toezicht en handhaving voor een groot deel administratief, dus zonder locatiebezoek.
De controle
De omgevingsdienst controleert jaarlijks of de werkgever voor 30 juni de rapportage heeft ingediend over het voorgaande kalenderjaar. Daarnaast wordt gecontroleerd of de rapportage voldoet aan de kwaliteitseisen. Deze controle vindt geautomatiseerd plaats. Ook vinden steekproefsgewijs handmatige controles plaats.
Het doel is om de werkgever binnen een maand na het indienen van de rapportage te laten weten of aan de verplichting is voldaan. Bij ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de data kan de werkgever gecontroleerd worden op basis van zijn administratie.
Dwangsom
Als de werkgever ook na herinneringen niet tijdig aan de rapportageplicht voldoet, kan een dwangsom worden opgelegd. Dat kan als er geen rapportage wordt ingeleverd, maar ook als de rapportage niet voldoet aan de basiseisen. De dwangsom kan bijvoorbeeld ook worden opgelegd als de omgevingsdienst twijfelt of de opgegeven data wel kloppen.
Privacy
Het berekenen van de CO2-uitstoot bij zakelijke en woon-werkmobiliteit vergt reisdata van werknemers. Het is niet de bedoeling dat de werkgever een volgsysteem van elke medewerker opzet. Bij de controle van de jaarlijkse rapportages zal ook nooit om persoonsgegevens worden gevraagd.