Interview met Marc Klaver, freelance redacteur Autoweek

“Zelfs de grootste autoliefhebber kan niet ontkennen dat een elektromotor superieur is aan een verbrandingsmotor”

Sinds 1997 werkt Marc Klaver als freelance redacteur voor onder meer het magazine AutoWeek. De elektrische auto spreekt hem aan vanwege de hoge mate van efficiëntie van deze aandrijfsoort. Daarnaast is volgens hem de kracht, souplesse en stilte van een elektromotor niet te evenaren: “Zelfs de grootste autoliefhebber kan niet ontkennen dat een elektromotor in alle opzichten superieur is aan een verbrandingsmotor.”

Gedurende zijn werk als freelance redacteur kreeg hij al snel het etiket ‘petrolhead’ opgeplakt. Iets wat hij beaamt. Maar als je het hem vraagt, spreekt hij liever van ‘autogek’. “Het hoeft niet (meer) per se een auto met brandstofmotor te zijn. Mijn ervaring is dat elektrisch rijden fantastisch is, al kan het laden nog lastig zijn als je in een wijk woont met weinig laadpalen en relatief veel elektrische autorijders”, aldus Klaver.

Fikse aanschafsubsidies

Zowel Klaver als zijn vrouw rijden beide elektrisch – al staat er nog wel een Saab cabriolet (met benzinemotor) in de garage – en inmiddels is hij groot fan van de elektrische auto. Niet zo vreemd, elektrisch rijden nam in Nederland de laatste jaren een aardige vlucht. Iets wat je met name terugziet in de laadinfrastructuur. Zeker als je dit vergelijkt met andere landen. Klaver: “Ik woon net over de grens, in een dorp vlakbij Coevorden. Daar staan inmiddels drie laadpalen met elk twee aansluitingen. Gelukkig zie ik steeds meer elektrische rijders in het dorp. En ook in andere plaatsen wordt het qua laadplekken beter. De Duitse overheid probeert met fikse aanschafsubsidies op nieuwe auto’s – waar ik zelf ook dankbaar gebruik van heb gemaakt – de burger aan te moedigen om over te stappen op elektrisch rijden. Al dat gaat nog maar moeizaam. Voor de particuliere rijder is de hoge aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto nog altijd de grootste drempel om te nemen. En ook al ben je daarna minder kwijt aan vaste en variabele lasten, je moet toch eerst dat bedrag op tafel leggen.”

Grootste drempel

De belangrijkste positieve ontwikkeling als het gaat om elektrisch rijden volgens Klaver? De toename van snelladers langs snelwegen. Dit is vooral een uitkomst voor hen die vaak en veel lange afstanden rijden. Dat daarnaast ook het aantal reguliere laadpalen in dorpen en steden groeit, is belangrijk voor de transitie naar elektrisch rijden stelt Klaver. Uiteraard zijn er ook nog obstakels te overwinnen. Eén blijkt het stroomnetwerk te zijn. Dat zit zo ongeveer aan het maximum qua capaciteit op sommige plaatsen. Daar is werk aan de winkel.

Klaver zal nooit zeggen dat iedereen móet overstappen op elektrisch rijden. Of dat we het probleem van broeikassen terugdringen volledig oplossen met elektrisch rijden. Toch vindt hij dit wel een belangrijke en vooral goede reden om elektrisch te gaan rijden. Tenminste als het binnen de mogelijkheden ligt. “Het zou denk ik al veel helpen als onze volksvertegenwoordigers het goede voorbeeld zouden geven en kiezen voor een elektrische dienstauto. Gelukkig ondernemen steeds meer mensen en bedrijven zelf al actie als het gaat om elektrisch rijden stimuleren. Maar het kan ook altijd nog beter.” Volgens Klaver zou iedereen die over de financiële middelen beschikt om een elektrische auto te kopen dat serieus moeten overwegen. “Ga eens proefrijden, de meesten willen daarna niet anders meer. En wees niet bang om een (klein) offer te doen in de vorm van af en toe laden onderweg of een enkele keer wachten bij een snellader.”

 Superieur in alle opzichten

Het is vooral belangrijk dat elektrisch rijden geen privilege wordt van mensen met een hoger inkomen of werknemers die nóg voordeliger kunnen rijden dankzij lagere fiscale bijtelling. Daarnaast speelt bewustwording en mindset een rol in elektrisch rijden. “Ik spreek nog vaak mensen voor wie het financieel gezien geen obstakel is, maar die liever een nieuwe brandstofauto kopen omdat elektrisch rijden ‘te veel gedoe’ zou zijn. Jammer. En ook niet waar”. De kracht, souplesse en stilte van een elektromotor zijn volgens hem niet te evenaren. “Zelfs de grootste autoliefhebber kan niet ontkennen dat een elektromotor in alle opzichten superieur is aan een verbrandingsmotor.”

De wereld van het elektrisch rijden
is volop in ontwikkeling

Silhouette2