Interview met Carlo van de Weijer, directeur smart mobility TU Eindhoven

“Elektrisch rijden was altijd al aantrekkelijk, maar wordt in tijden van duurdere energie, nóg interessanter”

Carlo van de Weijer begon tien jaar geleden met flink wat scepsis met elektrisch rijden maar is inmiddels helemaal om. Hij is directeur smart mobility aan de TU Eindhoven, schreef jarenlang columns voor het FD over de toekomst van mobiliteit en deelt in dit artikel zijn ervaring met elektrisch rijden. Ook vertelt hij waarom meer mensen zullen overstappen op elektrisch rijden.

Met fiscale maatregelen, subsidies en een verbeterde laadinfrastructuur wordt de elektrische auto flink gestimuleerd door de Nederlandse overheid. Het beleid is er dan ook op gericht om in Nederland op termijn uitsluitend auto’s te verkopen die emissievrij rijden. Volgens het regeerakkoord uit 2017 zullen vanaf 2030 alleen nog auto’s zonder uitstoot verkocht mogen worden. Carlo van de Weijer zegt daarover: “Voor 2030 rijden we – inclusief belasting en zonder subsidie – goedkoper elektrisch dan met benzine- of dieselauto’s, dus dan gaat het hard. Dan rijden we snel allemaal elektrisch, niet eens zozeer omdat het schoner is, maar omdat het goedkoper is. Het is overigens wel degelijk schoner. Op dit moment is het maken van batterijen nog een milieuverontreinigende activiteit, maar als je alles meerekent rijdt de elektrische auto nu al milieuvriendelijker en schoner. Elektriciteit opwekken wordt steeds schoner waardoor elektrisch rijden vroeg of laat 100% duurzaam wordt.”

Meer volume in de markt

Het marktaandeel van nieuw verkochte elektrische auto’s stond in 2014 nog maar op 4%, in 2020 lag dat al op 20%. Wat betreft het aandeel elektrische auto’s op het totale aantal auto’s stond Nederland in 2017 wereldwijd op de tweede plaats. Toch is voor veel Nederlands het kostenplaatje een drempel om (nog) niet elektrisch te rijden. “Ook dat wordt beter”, aldus Carlo. “Leaseprijzen komen al steeds meer in de buurt van benzine- en dieselauto’s omdat de total cost of ownership al vergelijkbaar is. En in het hogere segment soms al goedkoper. Dat gaat in het lager segment ook gebeuren. Ideaal voor mensen met een kleiner budget.” Als je het Carlo vraagt zijn er weinig redenen om níet over te stappen op elektrisch rijden. “Het wordt goedkoper, rijdt makkelijker, is sneller en betrouwbaarder en je hebt minder kans om met pech langs de weg te staan. Ik kan geen reden bedenken om het niet te doen. En zodra er meer volume in de markt komt, wordt elektrisch rijden dus ook nog goedkoper.”

Stroom terug leveren

In de 10 jaar dat hij elektrisch rijdt, moest Carlo nog maar 1x wachten om zijn auto te laden bij een tankstation. Het ‘voorspelde’ nadeel dat je vaak moest wachten om te kunnen opladen bleek uiteindelijk nooit waar. “Waar je vroeger zo’n 8 uur aan het laden was, zit mijn auto tegenwoordig in 20 minuten al van bijna leeg op 80%. Dat komt straks bijna in de buurt van een normale tankstop.”

In de toekomst voorziet Carlo dat we niet alleen sneller maar ook slimmer gaan laden. “Als je de auto aan de oplader hangt wanneer de stroom nog duur is, is het niet slim om meteen te laden. Slimme intelligentie zorgt dat je auto op een later en goedkoper moment wordt opgeladen. Ik denk zelfs dat het nog verder gaat. Dat je op een bepaald moment als de stroom het duurst is het net ontlast en stroom terug kunt leveren aan je huis. Elektrisch rijden was altijd al aantrekkelijk, maar wordt in tijden van duurdere energie, nóg interessanter.”

De wereld van het elektrisch rijden
is volop in ontwikkeling

Silhouette2