Interview met Marina van Helvoort, directeur Vereniging Elektrische Rijders

Elf jaar geleden startte Marina van Helvoort met elektrisch rijden. Inmiddels is ze directeur van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) en heeft ze een eigen EV training en opleidingscentrum. De afgelopen jaren ontdekte Marina dat er veel informatie voorhanden is. Zelfs dusdanig veel dat men door de bomen soms het bos niet meer ziet. Het wakkerde haar ambitie aan om zoveel mogelijk mensen goed en objectief te informeren over elektrisch rijden: “Het is belangrijk om onafhankelijk informatie te bieden.”

In 2011 startte Marina bij Renault waar ze vrouwen zochten zonder ervaring in de autobranche. Met name de transitie naar elektrisch rijden vond ze interessant. Ze begon elf jaar geleden met elektrisch rijden en behoort hiermee tot de eerste generatie van elektrische rijders. “In het begin waren elektrische auto’s onbekend en de conservatieve autobranche was een lastige noot om te kraken. Ze zeggen niet voor niets ‘onbekend maakt onbemind’. Elektrische auto’s rijden veel comfortabeler dan benzine- of dieselauto’s. Daarnaast is het efficiënter én duurzamer. Eigenlijk zou iedereen dit moeten ervaren.”

Inspireren en informeren

Omdat alleen overtuiging niet voldoende bleek om mensen over te laten stappen op elektrisch rijden, richtte Marina in 2014 E-Division op om haar netwerk uit te breiden en juiste informatie over elektrisch rijden te verstrekken en verspreiden. In datzelfde jaar begon ze haar eigen bedrijf in trainingen in de autobranche en startte ze de Nationale EV-helpdesk, dat werd ondergebracht bij de VER. “We trainen eigenlijk iedereen in de autobranche en bij leasemaatschappijen en verzorgen lesmateriaal en trainingen voor alle niveaus rondom elektrisch rijden. Zo komt de juiste kennis ook bij jonge mensen, de toekomst, terecht. Je moet automobilisten meenemen en de voordelen laten zien én ervaren. Zoals het automatisch kunnen voorverwarmen in de winter en koelen in de zomer, het comfortabele rijden, maar vooral het inzichtelijk maken van de lage gebruikskosten. Het is ook belangrijk dat bedrijven zelf hun medewerkers inspireren en informeren.”

Eigen wagenpark elektrificeren

Overstappen op elektrisch rijden gaat meestal niet over één nacht ijs. Meerdere partijen en factoren spelen een rol en een daarvan zijn gemeenten. Volgens Marina doen vele het al goed. Bij veel gemeenten is er een laadpaalbeleid en duidelijk aanvraagproces. Inmiddels maken steeds meer gemeenten de transitie en gebruiken ze bijvoorbeeld elektrische vuilnis/veegwagens. “Gemeenten moeten het goede voorbeeld geven door het eigen wagenpark te elektrificeren en betere informatieverschaffing rondom elektrisch rijden stimuleren. Er zijn koplopers, maar er zijn ook gemeenten die geen laadpaalbeleid hebben of waar het tenminste een jaar duurt voordat er één laadpaal geplaatst wordt.”

Als het gaat om betere informatieverschaffing biedt de VER vrijwillige ambassadeurs die gemeentes helpen door juiste informatie te geven over elektrisch rijden. “Veel mensen zijn zoekende, dankzij onze ervaren ambassadeurs krijgen oriënterende EV rijders onafhankelijke informatie.”

Cruciale informatie

Wat moet er nog gebeuren om het aantal elektrische rijders te laten toenemen? Marina noemt een aantal oplossingen. “Naast de gemeenten heeft ook de overheid een belangrijke rol. Om doelen van het klimaatakkoord te halen, stelde het kabinet dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s zero-emissie moeten zijn. Maar dan nog rijdt pas een kwart van alle automobilisten elektrisch. En daarmee halen we al ruim de helft van de klimaatdoelen voor de sector mobiliteit. Het sneller uitrollen van laadinfrastructuur en beter organiseren en verstevigen in plaats van afbouwen van zowel zakelijke- als particuliere subsidies en fiscale voordelen (zoals de MRB korting) laat dat percentage pas echt groeien”, aldus Marina. “En denk ook aan het verplichten van de elektrische auto van de zaak. Waarom is de energiebesparingsplicht nog niet van toepassing op mobiliteit. Dat is toch gek? Daarnaast biedt een accucheck uitkomst, met name voor mensen die een occasion elektrische auto willen aanschaffen. Door te checken of de accu nog goed werkt, haal je onzekerheid weg en stappen mensen eerder over op elektrisch rijden.” Als laatste noemt Marina een betere communicatie door de autobranche in showrooms, over de kosten van een auto. De zogenaamde TCO: Total Cost of Ownership. “Automobilisten hebben vaak geen idee wat daadwerkelijke kosten zijn, zo ook de verschillen in kosten tussen een verbrandingsauto of een elektrische auto. Cruciale informatie die de overheid verplicht zou moeten stellen.”

Beste ambassadeur

Voor wie zelf meer wil leren over elektrisch rijden, bouwde de VER de grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland, ook wel ‘Sturen bij je Buren’ genaamd. Mensen uit de buurt kunnen contact opnemen met eigenaren van elektrische auto’s die zich hebben aangemeld. Ook kunnen ze informatie uitwisselen of een proefrit maken. “De beste ambassadeur voor elektrisch rijden is de rijder zelf. Uit onderzoek van de vereniging blijkt dat wanneer iemand elektrisch rijdt, deze enthousiast is en graag anderen informeert over de voordelen van elektrisch rijden. Ook biedt de VER een gratis lidmaatschap voor iedereen die elektrisch rijdt of wil gaan rijden. Naast de maandelijkse nieuwsbrief heb je de mogelijkheid naar EV-evenementen te gaan en kan je je ook opgeven voor de cursus ‘EV voor Groentjes’, waar men alle praktische informatie krijgt over elektrisch rijden. “De vereniging zit hoog in de lobby en aan de klimaattafel om de stem van de EV rijder te vertegenwoordigen. Voor de VER is het belangrijk om de belangen van huidige maar ook zeker van de toekomstige EV rijders te vertegenwoordigen op alle niveaus.”

De wereld van het elektrisch rijden
is volop in ontwikkeling

Silhouette2