Plug-in hybrides

Passen PHEV’s, oftewel Plug-in Hybride Elektrische Voertuigen, in een duurzaam mobiliteitsbeleid? Om meteen met de deur in huis te vallen; ALD Automotive vindt van wel. In dit whitepaper zoomen we in op dit type voertuig; wat is een PHEV precies, onder welke voorwaarden past dit type voertuig in een groen mobiliteitsbeleid? En waar moet je als fleetmanager rekening mee houden als je plug-in hybride auto’s opneemt in je mobiliteitsbeleid?

PHEV, wat is het?

Een PHEV is een Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Het is een auto die zowel op een elektrische motor als op een benzinemotor rijdt. Het heeft een accupakket dat via een stopcontact of laadpunt kan worden opgeladen en gemiddeld zo’n 50 tot 70 kilometers elektrisch kan rijden voordat de benzinemotor het overneemt.

De PHEV biedt hierdoor ruimere mogelijkheden dan een BEV, oftewel een volledig elektrische auto. De ‘elektrische’ afstand van een PHEV is over het algemeen voldoende voor veel dagelijkse ritten, zoals in veel gevallen het woon-werkverkeer. Daarbij biedt de benzinemotor uitkomst bij langere afstanden, zoals een autovakantie en hoeft er geen of minder rekening gehouden te worden met laadmogelijkheden onderweg.

PHEV en duurzaam mobiliteitsbeleid

Een grote voorwaarde die wagenparkbeheerders én bestuurders van de PHEV’s in ogenschouw moeten nemen is dat het grootste gedeelte van de gereden kilometers elektrisch is. Lees hier waarom dat is.

Visual Quote 1 (2)

Plug-in Hybride krachtig wapenfeit in verduurzaming

Hoe duurzaam zijn PHEV's?

PHEV’s passen goed in een duurzaam mobiliteitsbeleid. Maar zoals hierboven al benoemd, is er een hele belangrijke voorwaarde. Het duurzame potentieel van een PHEV wordt namelijk alleen benut wanneer er elektrisch mee wordt gereden.

Laden waar het kan, niet wanneer het moet

Dat klinkt heel vanzelfsprekend, toch blijkt in de praktijk dat PHEV-rijders vaak te weinig elektrische kilometers afleggen met hun PHEV om dit duurzame potentieel ten volle te benutten. Het gevolg is dat de gemiddelde gemeten CO2-uitstoot van een zakelijke PHEV-rijder in Nederland ongeveer vier keer zo hoog is als de WLTP waarde (bron: International Council on Clean Transportation). Dat is een erg groot verschil tussen de theoretische waarde en dat wat er in de praktijk wordt uitgestoten.

De oplossing om het brandstofgebruik en CO2-uitstoot te verminderen is eenvoudig. Het rij- en laadgedrag van PHEV-rijders is hierbij heel belangrijk. Dit is dan ook van groot belang bij de vraag of dit type auto een waardevolle duurzame toevoeging is in je mobiliteitsbeleid. Elektrisch rijden vraagt om een andere mindset dan rijden op traditionele brandstof: ‘laden waar het kan, niet wanneer het moet’. Dus als de mogelijkheid zich aandient, direct aan de stekker.

 

Hoe pak je het aan?

PHEV in het mobiliteitsbeleid

ALD Automotive kan aan de hand van berijdersprofielen adviezen geven voor welke medewerkersgroepen PHEV geschikt is. Dit kan bijvoorbeeld afhankelijk zijn van de afstand van het woon-werkverkeer, de functie die iemand uitoefent, het aantal dagelijkse kilometers dat deze persoon op de weg zit en hoeveel daarvan elektrisch afgelegd kunnen worden.

Nadat je in kaart hebt gebracht welke medewerkers geschikt zijn voor het PHEV-rijden, kun je via je autoregeling verder sturen op het tank-, laad- en rijgedrag. Nogmaals, om zoveel mogelijk duurzaam rendement uit de PHEV te halen is het dus belangrijk in te zetten op de elektrische kilometers.

Naast de basisafspraken zoals leaseperiode, budget en wel of geen privégebruik, kun je in de autoregeling ook intenties om het gewenste rij- en laadgedrag te stimuleren opnemen. Daarbij ligt vanzelfsprekend de focus op elektrische kilometers, en laden waar en wanneer mogelijk.

Als werkgever kun je hier ook een extra belangrijke bijdrage leveren door laadmogelijkheden op kantoor te faciliteren of een laadpaal aan het privéadres van de leaserijder aan te bieden. Op deze manier kun je het aantal elektrische kilometers positief beïnvloeden.

Ook kan laden worden gestimuleerd door het tankbudget voor benzine of diesel te beperken. Zo worden groene kilometers de standaard.

PHEV’s en de TCO

Het is belangrijk om te weten hoe de totale kosten van PHEV’s zich verhouden ten opzichte van volledig elektrische voertuigen en brandstofauto’s. Met een TCO-analyse wordt er onder andere gekeken naar de levensduur van de auto, het bijbehorende verbruik en waar de gebruiker verwacht meestal te kunnen laden. Zo is bijvoorbeeld thuisladen goedkoper dan het gebruik van een snellader langs de snelweg. Ten slotte is het aantal kilometers dat wordt gereden (zowel zakelijk als privé) een heel belangrijk component in de TCO-analyse.

PHEV in de totale duurzaamheidspropositie

In de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark is het belangrijk te kijken naar meerdere toepassingen die bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Het is geen ‘one size fits all’. Daarom is een mix aan oplossingen, waar PHEV onderdeel van uitmaakt, heel kansrijk.

Hoewel ALD Automotive kan helpen bij het opstellen van berijdersprofielen is er zo geen aantoonbaar specifieke doelgroep die geschikt is voor de PHEV. Dit is sterk afhankelijk van het type PHEV, actieradius van de auto, de werkzaamheden van de berijder, de afstand van het dagelijkse woon-werkverkeer, en beschikbare laadfaciliteiten thuis of bij de werkplek.

Feit is dat je met PHEV’s in je vloot meer grijze kilometers kunt omzetten in groene kilometers en je medewerkers tegemoet kunt komen die nog niet 100 procent elektrisch willen of kunnen rijden. Op deze manier kun je sneller je duurzaamheidsdoelen behalen en CO2-uitstoot omlaag brengen.

PHEV in strijd tegen de criticasters

Hoewel elektrisch rijden de toekomst van mobiliteit is, zijn er veel critici die vinden dat elektrisch rijden nog veel haken en ogen heeft. De techniek en laadinfrastructuur is echter enorm in ontwikkeling en elektrisch rijden is niet meer te vergelijken met tien jaar geleden. Uit eigen onderzoek blijkt dat het merendeel van leaserijders die de overstap naar elektrisch rijden hebben gemaakt, niet meer terug willen.

PHEV kan helpen de critici te overtuigen en over de streep te trekken. Laadstress, dus de angst om met een lege accu aan de kant van de weg te komen staan, is bij een PHEV ongegrond. Het voordeel is dat een leaserijder die koudwatervrees heeft met elektrisch rijden, kan wennen en de voordelen van elektrisch rijden kan ervaren.

Percentage elektrische voertuigen in Nederland 

Type voertuigen Aantal/
Percentage
31-12-2018 31-12-2019 31-12-2020 31-12-2021 31-12-2022
Aantal 138.204 196.817 270.668 381.823 515.838
Personenauto’s (elektrisch) Percentage van  wagenpark 1,63% 2,29% 3,11% 4,33% 5.8%
Type voertuigen Aantal/
Percentage
31-12-2018 31-12-2019 31-12-2020 31-12-2021 31-12-2022
Aantal 94.642 91.593 97.779 137.673 186.947
Personenauto’s (plug-in hybride elektrisch, PHEV) Percentage van wagenpark 1,12% 1,06% 1,13% 1,56% 2.1%

 

Belangrijk om te weten als je een PHEV overweegt

  • Met een PHEV kun je naast energie ook op brandstof rijden. De tankinhoud is echter vaak kleiner dan een traditionele brandstofauto. Je zult als bestuurder dus vaker moeten tanken als je relatief veel op brandstof gaat rijden.
  • De meeste plug-in voertuigen zijn niet geschikt voor het laden bij een snellader omdat de accu’s daarvoor niet geschikt zijn. Omdat de accu kleiner is, zal dit ook minder relevant zijn.
  • Hoewel er – in tegenstelling tot een volledig elektrische auto – geen korting op de bijtelling geldt voor een PHEV, profiteer je wel van een half-tarief wegenbelasting tot en met 2024. Vanaf 2025 wordt de half-tarief regeling afgebouwd en heb je nog maar 25 procent korting op de wegenbelasting.
  • Door de relatief lage CO2-uitstoot van PHEV’s betaal je bij de aanschaf normaal gesproken minder bpm dan bij een auto met een verbrandingsmotor aangezien het tariefstelsel bpm sinds 2020 gebaseerd is op de CO2-uitstoot van een voertuig.

In gesprek met Jelle Oosterhoff, Manager MaaS & Consultancy ALD

“Plug-in Hybride krachtig wapenfeit in verduurzaming”

Als we kijken naar de PHEV is deze van revolutionair belang geweest op het moment dat hij zijn intrede deed. De elektrificatie stond op dat moment nog in de kinderschoenen en accu’s hadden nog een hele lage actieradius. De plugin-hybride bood het beste van twee werelden voor berijders en heeft er mede voor gezorgd dat er begonnen werd met het aanleggen van een laadinfrastructuur in Nederland.

Inmiddels staat elektrificatie al lang al niet meer in de kinderschoenen en is ook de PHEV flink doorontwikkeld. De batterijen zijn heel anders dan dat ze waren bij de eerste introductie. Uit een batterij kun je veel meer energie halen, ze zijn lichter in gewicht, we weten inmiddels beter hoe we met accu’s om moeten gaan en dat alles bij elkaar maakt dat auto’s inmiddels een hogere actieradius hebben.

De PHEV is daarom een krachtig wapenfeit in de verdere verduurzaming van het wagenpark. Het kan de benzine rijdende twijfelaar die nog niet klaar denkt te zijn voor een BEV de mogelijkheid geven om toch kilometers elektrisch af te leggen. En op die manier overtuigen dat elektrisch rijden vandaag de dag een goed alternatief is. De optie dat het mogelijk is benzine te tanken is veelal een geruststelling voor dit type berijder, die we met de PHEV mee kunnen krijgen in vergroening. Niet alle kilometers worden vergroend, maar in elk geval meer dan bij een voertuig op alleen benzine.

In gesprek met Jasper Heshusius, CSR Officer ALD

‘’Een duurzame toekomst vraagt om een slimmere en flexibele inzet van mobiliteit’’

Verantwoord ondernemen is bij ALD Automotive vastgelegd in het CSR-beleid. Verantwoord ondernemen betekent dat ALD Automotive zich onder meer vol inzet op duurzame mobiliteit, zorgt voor goed werkgeverschap, transparant ondernemen en dat we een bijdrage leveren aan het verkleinen van onze ecologische voetafdruk.

Ook voor onze klanten willen we duurzame oplossingen bieden voor de toekomst. Het gaat om het terugdringen van CO2-uitstoot, steden leefbaarder maken en daarbij gebruikmaken van een slimmere en flexibele inzet van verschillende typen mobiliteit. Op macroniveau gebeurt er veel om de impact op het milieu te verminderen. Vanaf 2025 gaat de nieuwe ‘norm 7’ in en hiermee worden autofabrikanten gedwongen om auto’s te produceren die minder uitstoot veroorzaken. Dit is een grote verandering die bijdraagt aan de productie van méér PHEV’s en EV’s. Het aanbod van elektrische auto’s wordt hierdoor steeds groter.

Ook moeten bedrijven vanaf 2023 hun uitstoot registreren. De PHEV kan hierin een rol gaan spelen omdat meer grijze kilometers worden omgezet in groene. Dit type auto gaat wellicht traditionele berijders overtuigen. Ze zullen in een PHEV de voordelen van elektrisch rijden ervaren, waardoor de stap naar een volledig duurzame elektrische vloot voor een bedrijf minder groot is. Natuurlijk vraagt de aanschaf van een elektrisch wagenpark om investeren. Maar als er gekeken wordt naar totale kosten is men duurder uit met het niet behalen van de CO2-uitstootnormen die vanuit Europa en Nederland gesteld worden. Dus de investeringen die gedaan moeten worden om de overstap te maken naar een (volledig) elektrisch wagenpark zouden geen belemmering hoeven zijn.  Alle ontwikkelingen bij elkaar opgeteld, staan alle vinkjes op groen in de verduurzaming van mobiel Nederland.

Vrijblijvend advies

Benieuwd wat de beste keuze is voor jouw organisatie? We voorzien je graag vrijblijvend van advies. Laat je gegevens achter, dan nemen we spoedig contact met je op.

line

Mobility
is changing

person-2