PHEV in het mobiliteitsbeleid
ALD Automotive kan aan de hand van berijdersprofielen adviezen geven voor welke medewerkersgroepen PHEV geschikt is. Dit kan bijvoorbeeld afhankelijk zijn van de afstand van het woon-werkverkeer, de functie die iemand uitoefent, het aantal dagelijkse kilometers dat deze persoon op de weg zit en hoeveel daarvan elektrisch afgelegd kunnen worden.
Nadat je in kaart hebt gebracht welke medewerkers geschikt zijn voor het PHEV-rijden, kun je via je autoregeling verder sturen op het tank-, laad- en rijgedrag. Nogmaals, om zoveel mogelijk duurzaam rendement uit de PHEV te halen is het dus belangrijk in te zetten op de elektrische kilometers.
Naast de basisafspraken zoals leaseperiode, budget en wel of geen privégebruik, kun je in de autoregeling ook intenties om het gewenste rij- en laadgedrag te stimuleren opnemen. Daarbij ligt vanzelfsprekend de focus op elektrische kilometers, en laden waar en wanneer mogelijk.
Als werkgever kun je hier ook een extra belangrijke bijdrage leveren door laadmogelijkheden op kantoor te faciliteren of een laadpaal aan het privéadres van de leaserijder aan te bieden. Op deze manier kun je het aantal elektrische kilometers positief beïnvloeden.
Ook kan laden worden gestimuleerd door het tankbudget voor benzine of diesel te beperken. Zo worden groene kilometers de standaard.
PHEV’s en de TCO
Het is belangrijk om te weten hoe de totale kosten van PHEV’s zich verhouden ten opzichte van volledig elektrische voertuigen en brandstofauto’s. Met een TCO-analyse wordt er onder andere gekeken naar de levensduur van de auto, het bijbehorende verbruik en waar de gebruiker verwacht meestal te kunnen laden. Zo is bijvoorbeeld thuisladen goedkoper dan het gebruik van een snellader langs de snelweg. Ten slotte is het aantal kilometers dat wordt gereden (zowel zakelijk als privé) een heel belangrijk component in de TCO-analyse.
PHEV in de totale duurzaamheidspropositie
In de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark is het belangrijk te kijken naar meerdere toepassingen die bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Het is geen ‘one size fits all’. Daarom is een mix aan oplossingen, waar PHEV onderdeel van uitmaakt, heel kansrijk.
Hoewel ALD Automotive kan helpen bij het opstellen van berijdersprofielen is er zo geen aantoonbaar specifieke doelgroep die geschikt is voor de PHEV. Dit is sterk afhankelijk van het type PHEV, actieradius van de auto, de werkzaamheden van de berijder, de afstand van het dagelijkse woon-werkverkeer, en beschikbare laadfaciliteiten thuis of bij de werkplek.
Feit is dat je met PHEV’s in je vloot meer grijze kilometers kunt omzetten in groene kilometers en je medewerkers tegemoet kunt komen die nog niet 100 procent elektrisch willen of kunnen rijden. Op deze manier kun je sneller je duurzaamheidsdoelen behalen en CO2-uitstoot omlaag brengen.
PHEV in strijd tegen de criticasters
Hoewel elektrisch rijden de toekomst van mobiliteit is, zijn er veel critici die vinden dat elektrisch rijden nog veel haken en ogen heeft. De techniek en laadinfrastructuur is echter enorm in ontwikkeling en elektrisch rijden is niet meer te vergelijken met tien jaar geleden. Uit eigen onderzoek blijkt dat het merendeel van leaserijders die de overstap naar elektrisch rijden hebben gemaakt, niet meer terug willen.
PHEV kan helpen de critici te overtuigen en over de streep te trekken. Laadstress, dus de angst om met een lege accu aan de kant van de weg te komen staan, is bij een PHEV ongegrond. Het voordeel is dat een leaserijder die koudwatervrees heeft met elektrisch rijden, kan wennen en de voordelen van elektrisch rijden kan ervaren.